filmy

O mnie

Moje zdjęcie
Orzesze, Śląsk, Poland
Życie jest cudowną drogą,której piękna nie może przysłonić nawet największa klęska.Cudowność tej drogi wynika z tego,że krzyżuje się ona z innymi. Innymi drogami innych ludzi.Dlatego najpiękniejsze są te skrzyżowania...Jestem psychologiem ,stypendystką ZUS-u , ale nadal aktywną zawodowo.Kocham podróże,podczas których najbardziej fascynują mnie inni ludzie. Moja muzyczna fascynacja od zawsze -Ewa Demarczyk, Cesaria Evora, bez nich byłabym innym człowiekiem. Fotografuję kapliczki, gdziekolwiek jestem...święci, tradycja, splatana z przyrodą , to też moje widzenie świata. Nie martwię się czasem, albowiem - jak pisała Agnieszka Osiecka - młodość może nas jeszcze dopaść, jak katar kataryniarzy a mnie dopadła w dobrym momencie, dlatego wciąż mi się wydaje ,że jeszcze wszystko przede mną...

środa, 8 maja 2013

Krzyże przydrożne i kapliczki w Gierałtowicach.

klik
położenie Gierałtowic
Gierałtowice – to wieś sołecka w powiecie gliwickim,powstała przypuszczalnie w latach 1280-1290 w rejonie rozległego lasu Boyków

Mimo ostrzeżeń starostwa, że od dwunastej w samo południe rozszaleją się burze i będzie mocno wiało, wybrałam się "mopem"(skuterem) do położonych o około 8 km  Gierałtowic.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Giera%C5%82towice_(wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie)
I oto efekt :)
między Ornontowicami a Gierałtowicami przydrożny drewniany  krzyż

w celu powiększenia zdjęcia wystarczy kliknąć na nie :)





skrzyżowanie ulic Chudowskiej i Karola Miarki-Krzyż z 1929 roku.







Parafia Matki Bożej Szkaplerznej 
widok od strony "nowego" cmentarza

cmentarny krzyż


Krzyż z 1902 r. przy ul. Ks. Roboty-obok domu państwa Grychtoł





Krzyż przy ul.Ks. Roboty niedaleko przystanku Żaczek


Krzyż przy ul. Powstańców Śl. 80
ECCE HOMO (z łac.Oto człowiek)
 




ul. Korfantego 36
"Jezu ufam Tobie"



krzyż przy ul.Paderewskiego 96

tuż przy budynku Urzędu Gminy kolejne krzyże

 

 i pomnik Czynu Powstańczego z 1961 roku





Krzyż z 1800 r.przy ul.Ks. Roboty obok wejścia na stary cmentarz






krzyż z 1898 r.przy ul.ks.Roboty,obok domu państwa Szolc
fundator Paul Scholz i żona jego Juliana





Krzyż z 1893 r.obok wejścia na stary cmentarz
obok starego probostwa

fundator-Filip i Józefa Konieczny.
Krzyż jest autorstwa słynnego kamieniarza z Katowic,
Karola Pokornego


pora wracać, zwłaszcza, że aura wybitnie mojej "blondynce" nie sprzyjała,
stąd zdjęcia nie są dobrej jakości.Zanosiło się na deszcz, burzę, raz świeciło słońce mocno w obiektyw, by za chwilę zachmurzyć się całkowicie ...Wracam do domu, pierwsze krople na nosie, zimno i wietrznie.Teraz poszukam w internecie wiadomości o krzyżach , utrwalonych w obiektywie Nikona.



5 komentarzy:

  1. Jaka to piękna kiedyś była tradycja stawiania krzyży, dzięki temu mamy teraz takie cuda.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa wycieczka .
    Skąd taki zwyczaj, że tyle tych krzyży w tej wsi nastawiano; ?
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam serdecznie.Pod względem bogactwa kapliczek, ich architektury i ilości zajmujemy w Europie pierwsze miejsce, Najwięcej przydrożnych krzyży i kapliczek jest na Podhalu i na Śląsku, tym Dolnym , jak i Górnym,który dotykany był wielkimi epidemiami i wojnami.Przydrożne krzyże i kapliczki są bowiem oznaką nie tylko chrześcijańskiej pobożności, ale także znakiem ludzkich dramatów i wydarzeń historycznych.A tych widocznie w tych regionach nie brakuje.Dziękuję za zainteresowanie tematem i serdecznie pozdrawiam


    OdpowiedzUsuń
  4. No tak, na tym terenie bywało czasami niezbyt spokojnie . Czy tylko ta wieś jest tak bogata pod względem ilości tych krzyży czy okoliczne także są podobne ?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepraszam za zwłokę , ale dawno mnie tu nie było.Okoliczne wsie, również obfitują w bogactwo krzyży i kapliczek, ale wiesz, najpiękniejsze dla mnie są te na Dolnym Śląsku.Może dlatego , że urodziłam się w Złotoryi ? Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię w temacie publikowanego postu.. Możesz to zrobić jako osoba zalogowana lub wybierając z rozwijanej listy opcję ANONIMOWY