filmy

O mnie

Moje zdjęcie
Życie jest cudowną drogą,której piękna nie może przysłonić nawet największa klęska.Cudowność tej drogi wynika z tego,że krzyżuje się ona z innymi. Innymi drogami innych ludzi.Dlatego najpiękniejsze są te skrzyżowania...Jestem psychologiem ,stypendystką ZUS-u , ale nadal aktywną zawodowo.Kocham podróże,podczas których najbardziej fascynują mnie inni ludzie. Moja muzyczna fascynacja od zawsze -Ewa Demarczyk, Cesaria Evora, bez nich byłabym innym człowiekiem. Fotografuję kapliczki, gdziekolwiek jestem...święci, tradycja, splatana z przyrodą , to też moje widzenie świata. Nie martwię się czasem, albowiem - jak pisała Agnieszka Osiecka - młodość może nas jeszcze dopaść, jak katar kataryniarzy a mnie dopadła w dobrym momencie, dlatego wciąż mi się wydaje ,że jeszcze wszystko przede mną...

czwartek, 28 marca 2013

Kapliczki i krzyże przydrożne w Orzeszu- Mościskach

Orzesze-Mościska

W celu powiększenia zdjęcia, wystarczy "kliknąć
" na nie :)

Mieszkańcy Mościsk własnymi rękami i z własnych środków finansowych, nie czekając aż ktoś” da pieniądze, albo za nich to zrobi, zakasawszy rękawy odrestaurowali krzyże i kapliczki na terenie Mościsk.W 2011 r. rodzina Wróbel i Ratka przy współpracy i pomocy Rady Sołeckiej Mościsk odnowiła tę kolumnę Maryjną ,którą odrestaurowano w pracowni w Piekarach Śląskich, a cokół z żółtego piaskowca wrzeźbił fachowiec z Brennej.
   Kolumna Maryjna powstała około 1920 r.

To jedyna taka kolumna w okolicy.Znajduje się przy ulicy Chrobrego,na prywatnej posesji pana Wróbla.Figurę Matki Boskiej Bolesnej ulokowano na szczycie.

W ścianie frontowej umieszczona jest  tablica z białego marmuru z tekstem w języku polskim
O Mario
wspomóż nas 

w życiu-w śmierci

w każdy czas
Według ustnych przekazów zniszczono ją po drugiej wojnie światowej, bowiem wezwanie na tablicy napisane było w języku niemieckim.Jedna z mieszkanek dokonała jego przekładu na język polski.
Tuż obok,przy tej samej ulicy , przepiękny krzyż z 1900 r.
"Boże błogosław nasze ziemie
Uprasza się o pobożny 
Ojcze nasz i Zdrowaś Maryjo
za Fundatorów i za dusze w czyścu








 Na prywatnej posesji pani Rajwa,tuż obok siedziby zespołu regionalnego "Szarotki" ,przy ulicy Majakowskiego znalazłam taki krzyż z figurą Matki Boskiej,który w  2010 r. stanął w miejscu starego i zniszczonego krzyża z betonu i lastryko .To  rodzina pani Rajwy i Kołodziejczyk, na posesji której on stoi, ufundowały ten  piękny granitowy krzyż ogradzając go kutym ogrodzeniem.


kamienny krzyż z figurami Chrystusa i Matki Boskiej.
Znajduje się na Majakowskiego na posesji pana Płonki i Szymury.
Powstał w 1886 r.a  odremontowali go za własne pieniądze właściciele sąsiadujących posesji.

Fundator Jan Juranek z rodziną 





Kapliczka św.Urbana
Znajduje się przy ul.Modrzewiowej i Chrobrego
na prywatnej posesji pana Porwoła.Powstała ok.1805 r.Ufundowana przez rodzinę Spendel.Na wiosnę 2012 r. wyremontowano kapliczkę Matki Boskiej Częstochowskiej i św. Urbana w centrum Mo-
ścisk, przy której tradycyjnie odprawiana jest msza św. ku czci św. Urbana – patrona Mościsk. Wymieniono całą więźbę dachową, pokryto ją nową dachów-
ką. Zrobiono nowa wieżę z pozłacanym krzyżem oraz odnowiono elewacje.




Podobnie rodzina Jureczko
w 2011 r. przebudowała starą drew-
niana kapliczkę Matki Boskiej Czę-
stochowskiej przy ulicy B. Chrobrego,
która stała w ogrodzie obok ich domu,
na piękną granitową, na wysokim co-
kole.
Przy gospodzie drewniana ludyczna kapliczka z figurą św.Mikołaja.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię w temacie publikowanego postu.. Możesz to zrobić jako osoba zalogowana lub wybierając z rozwijanej listy opcję ANONIMOWY