filmy

O mnie

Moje zdjęcie
Życie jest cudowną drogą,której piękna nie może przysłonić nawet największa klęska.Cudowność tej drogi wynika z tego,że krzyżuje się ona z innymi. Innymi drogami innych ludzi.Dlatego najpiękniejsze są te skrzyżowania...Jestem psychologiem ,stypendystką ZUS-u , ale nadal aktywną zawodowo.Kocham podróże,podczas których najbardziej fascynują mnie inni ludzie. Moja muzyczna fascynacja od zawsze -Ewa Demarczyk, Cesaria Evora, bez nich byłabym innym człowiekiem. Fotografuję kapliczki, gdziekolwiek jestem...święci, tradycja, splatana z przyrodą , to też moje widzenie świata. Nie martwię się czasem, albowiem - jak pisała Agnieszka Osiecka - młodość może nas jeszcze dopaść, jak katar kataryniarzy a mnie dopadła w dobrym momencie, dlatego wciąż mi się wydaje ,że jeszcze wszystko przede mną...

niedziela, 9 lutego 2014

Kreta 2013 -Margarites-wioska garncarzy

Wreszcie docieramy tam, gdzie planowałam od dawna.Margarites to stara wioska położona 300 m.n.p.m na północno-zachodnich zboczach gór Idi.Nazwa wsi nie pochodzi jednak od margerytek czyli popularnych u nas stokrotek, pochodzi prawdopodobnie od słowa "magara" (lub magarikata), co oznaczało "glina" w czasach bizantyjskich.Jeden z czterech na Krecie ośrodków garncarstwa, słynie od wieków właśnie z wyrobu ceramiki.

po kliknięciu na zdjęcie otworzy się w większym rozmiarze :)



 To tutaj wypalano ogromne pitosy - niegdyś wazy do przechowywania różnych produktów a obecnie służące raczej do ozdoby ogrodów.





Wzdłuż głównej ulicy i w bocznych uliczkach działa ponad 20 pracowni.

Naczynia, szklanki, dzbanki, bibeloty, kopie gier minojskich, starożytne "wybryki" (jak kubek sprawiedliwości) i inne przedmioty do praktycznego wykorzystania .
Niektóre wytwarzają interesujące, oryginalne naczynia  ozdobione charakterystycznym motywem kwiatowym oraz inne wzorowane na tematyce minojskiej.Glina pozyskiwana w okolicy jest bardzo dobrej jakości i wymaga tylko jednokrotnego wypalania.


Przy wąskich zaułkach zachowało się sporo tradycyjnych kreteńskich domów z ozdobnymi portalami.Jest też piękny kościółek " wciśnięty" między budynki.





Budynki władców weneckich, tu
pozostałości po rezydencji  rodziny Dandolo, jak wskazuje litery G D napisem.
W nadprożu drzwi rezydencji jest wyrzeźbiony napis; 
"Tempore Felici nominantur Amici - Dum Fortuna Perit nuUusamihuserìt. 
5 Magio 1634"
(dwuwiersz z Owidiusza)


i jeszcze jeden kościółek św.Dymitra





Kościół Agios Ioannis Theologos posiada freski z 1383.Gdybyśmy wcześniej o tym widzieli, z pewnością obok garnków , zwiedzilibyśmy dokładniej obiekty sakralne w tej wiosce.



zdjęcia własne
informacje czerpałam z przewodnika Pascala -Kreta i Santorini 
oraz ze stron google gr.


6 komentarzy:

  1. Miejsce jeszcze przeze mnie nie odkryte, ale coraz częściej myślę o tamtych kierunkach, dlatego chętnie oglądam Twoje zdjęcia i czytam opisy :) Dodaję do ulubionych. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kreta a właściwie Kreteńczycy , to wspaniała mieszanka, najlepsza wśród Greków.Dobry wybór.Jedź!:)Serdeczności

    OdpowiedzUsuń
  3. Fantastyczne miejsca, gdzie zaglądają tylko tacy koneserzy tradycji jak Wy. Grecja jakiej nie zobaczysz podczas wylegiwania się na plaży czy zorganizowanej wycieczce. Świetnie się ogląda.
    Pozdrawiam serdecznie,

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W.bardzo dziękuję za Twoje cenne komentarze, motywują mnie one do pisania kolejnych postów.Serdeczności

      Usuń
  4. Jestem zakochany w Krecie .....właśnie tu jestem:)........Kochani tylko pobyt na własną rękę.Auto obowiązkowe............i wierzcie mi że suzuki jimi..to nie szpan........... takie miejsca odkryjecie że będziecie klaskać z radości...........baaa miejsca..........ludzi poznacie...........no to do słowników i nauka podstaw języka....minimum wysiłku a efekty nieoczekiwane................pozdrowienia dla własćicieli strony..................ba pysznej strony:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kristoforos, bardzo dziękuję za miły komentarz i zamiast auta, polecam skuter :) Obowiązkowy, niezxależnie od wieku :))))Serdecznie Cię pozdrawiamy.

      Usuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię w temacie publikowanego postu.. Możesz to zrobić jako osoba zalogowana lub wybierając z rozwijanej listy opcję ANONIMOWY