filmy

O mnie

Moje zdjęcie
Życie jest cudowną drogą,której piękna nie może przysłonić nawet największa klęska.Cudowność tej drogi wynika z tego,że krzyżuje się ona z innymi. Innymi drogami innych ludzi.Dlatego najpiękniejsze są te skrzyżowania...Jestem psychologiem ,stypendystką ZUS-u , ale nadal aktywną zawodowo.Kocham podróże,podczas których najbardziej fascynują mnie inni ludzie. Moja muzyczna fascynacja od zawsze -Ewa Demarczyk, Cesaria Evora, bez nich byłabym innym człowiekiem. Fotografuję kapliczki, gdziekolwiek jestem...święci, tradycja, splatana z przyrodą , to też moje widzenie świata. Nie martwię się czasem, albowiem - jak pisała Agnieszka Osiecka - młodość może nas jeszcze dopaść, jak katar kataryniarzy a mnie dopadła w dobrym momencie, dlatego wciąż mi się wydaje ,że jeszcze wszystko przede mną...

poniedziałek, 10 czerwca 2013

Kapliczki i krzyże przydrożne w Gostyni

Gostyń
cytuję:)
Miejscowość Gostyń zakładana była dwa razy. Po raz pierwszy prawdopodobnie w XII - XIV wieku, po raz drugi około 1474 roku przez właścicieli księstwa pszczyńskiego Promniców. Około 1840 roku zbudowano w Gostyni hutę żelaza. W tym to czasie zbudowano w Gostyni hutę żelaza "Adelajda" z 6 piecami hutniczymi i młotem parowym. W czasie plebiscytu w Gostyni za Polską głosowało 626 osób, czyli 93,4% mieszkańców.
 W celu powiększenia zdjęcia, wystarczy "kliknąć" na nie :)

w celu powiększenia zdjęcia wystarczy kliknąć na nie:)
Kolejna weekendowa wyprawa skuterowa z moją wnuczką .Jedziemy ulicą Rybnicką , to główna droga wiodąca przez wieś , obfitująca w liczne krzyże i kapliczki.
Mamy , pierwsza upolowana kapliczka 
to kapliczka skrzynkowa



ciut dalej ,przydrożny drewniany krzyż

Blisko rzeki Gostynki  kamienny krzyż z 1844 r.Zgodnie z tradycją krzyż został ustawiony na tzw szańcu szwedzkim ,w miejscu w którym wykopano kości ludzkie.




przy Rybnickiej 142 kolejna kapliczka słupkowa

Przy ulicy Motyla (dawniej Górna)pod numerem drugim,stoi ufundowana przez Franciszka Roja kapliczka , murowana z cegły,pokryta blachą z krzyżykiem na szczycie.

W głębokiej wnęce, za szybą figurka Matki Boskiej.

W 1922 roku wybudowano kaplicę cmentarną
 p.w. Podwyższenia Krzyża Świętego, rozbudowaną w 1927 roku.


na cmentarzu natrafiamy na grób zbiorowy żołnierzy polskich
poległych we wrześniu 1939 r.

grób mieszkańców Gostyni , którzy padli ofiarą najazdu hitlerowskiego 1 września 1939 r.

W oddali przy Rybnickiej kościół p.w. św. Piotra I Pawła 
skrzyżowanie ulic-Pszczyńskiej i Fityki,
piękny krzyż kamienny na wysokim cokole  z 1870 r.

  w cokole trzy wnęki,z przodu figura Matki Boskiej Bolesnej, po bokach z św.Franciszkiem i Janem Ewangelistą.
                                                        Matka Boska Bolesna

 św.Franciszek
 U stóp krzyża aniołek.Sam krzyż zbyt mały, w stosunku do całości, sugeruje , że wcześniej był tam inny , większy.


Tablica z napisem niemieckim z czasów II wojny światowej, wskazuje, ze zastąpiła wcześniejszą w języku polskim.
Przy ulicy Pszczyńskiej stoi kolumna Trójcy Świętej z 1897 r. 


umieszczona na wysokim cokole z klasycystycznymi ozdobami
W cokole wnęki -z przodu figura Matki Boskiej Królowej,
po bokach, z jednej strony figura św.Józefa, 
z drugiej Archanioł Michał.
W podstawie cokołu tablica z napisem
Trzej są, którzy świadectwo dają na niebie
Ojciec, Słowo i Duch Święty
a Ci trzej jedno są.E.Jan.3.7
ul.Tyska 3a kamienny krzyż z piaskowca z 1882 r., otoczony metalowym płotkiem, umieszczony na cokole, we wnęce rzeźba Matki Boskiej Bolesnej, na cokole napis

fundator 
Ewa i Józef Wróbel



Nowy z 2012 r.krzyż 
w Roku Wiary 2012-2013

kapliczka słupkowa -ul.Tyska 21




 u wylotu ulicy Tęczowej kamienny krzyż z drugiej połowy XIX wieku.Pod krzyżem na cokole umieszczona jest rzeźba Matki Boskiej Bolesnej , a poniżej na podstawie cokołu, tablica z napisem 


 Motywem wybudowania tego krzyża , wg ludowego przekazu,

była rodzinna tragedia.




Pomnik Pamięci Żołnierzy Września z 1939 r.,  gdzie corocznie odbywają się obchody rocznicowe wybuchu II wojny światowej z udziałem władz wojewódzkich, Związku Kombatantów, itp





mijamy bunkier Sowiniec
bitwa wyrska)

 i kierujemy się na Wyry, które są następnym celem wycieczki.

zdjęcia własne-Paulina Ł.I
i jej babcia G.K-Cz.

4 komentarze:

  1. Nie wiedziałam że tyle ich jest.......znam tylko trzy ale jadąc rowerem po drodze się zbytnio nie rozglądałam...............

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marysiu, a mnie głowa lata na wszystkie strony.Zresztą korzystam z mapy dla rowerzystów, gdzie świetnie zaznaczone są wszystkie ciekawe obiekty.Serdeczności dla Ciebie:)

      Usuń
  2. Jest jeszcze kilka kapliczek, trzeba się lepiej rozglądać ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię w temacie publikowanego postu.. Możesz to zrobić jako osoba zalogowana lub wybierając z rozwijanej listy opcję ANONIMOWY