filmy

O mnie

Moje zdjęcie
Życie jest cudowną drogą,której piękna nie może przysłonić nawet największa klęska.Cudowność tej drogi wynika z tego,że krzyżuje się ona z innymi. Innymi drogami innych ludzi.Dlatego najpiękniejsze są te skrzyżowania...Jestem psychologiem ,stypendystką ZUS-u , ale nadal aktywną zawodowo.Kocham podróże,podczas których najbardziej fascynują mnie inni ludzie. Moja muzyczna fascynacja od zawsze -Ewa Demarczyk, Cesaria Evora, bez nich byłabym innym człowiekiem. Fotografuję kapliczki, gdziekolwiek jestem...święci, tradycja, splatana z przyrodą , to też moje widzenie świata. Nie martwię się czasem, albowiem - jak pisała Agnieszka Osiecka - młodość może nas jeszcze dopaść, jak katar kataryniarzy a mnie dopadła w dobrym momencie, dlatego wciąż mi się wydaje ,że jeszcze wszystko przede mną...

poniedziałek, 24 listopada 2014

Kos-Platani

Będąc na wyspie Kos i mieszkając w  okolicach stolicy wyspy-miasta Kos, polecam wioskę Platani, zamieszkaną przez kilkaset  mieszkańców.Nazwa wsi pochodzi podobno od olbrzymiego platanu rosnącego w centralnym  punkcie wsi.Wieś niegdyś była zamieszkana przez muzułmanów i ludność żydowską ,stąd ich ślady bytności w wiosce. Głównym powodem by odwiedzić tę miejscowość są restauracje..Nigdzie bowiem na wyspie nie ma tak dobrego żarełka  jak właśnie tutaj.Sprawdzaliśmy , niebo w gębie.
po kliknięciu w zdjęcie otworzy się w dużym formacie
 tawerna pod platanem


Warto zwiedzić piękny meczet i pójść
 na miejscowy  cmentarz muzułmański .
Mijamy śliczne domki z całą galerią kaktusów.










 Po drodze do meczetu "zahaczamy" o  ortodoksyjny kościół Chrystusa Króla, kryjący w środku piękny ikonostas i bogaty wystrój.Miła pani opiekująca się świątynią pozwoliła na sesję fotograficzną , stąd mnogość zdjęć.

  
























 Opuszczamy kościół, bo przed nami meczet
 Hasana Paszy.









 



film autorstwa George Kouvarasa
obok meczetu " wucet"-panie problemy
 mieć będą :).Na zewnątrz przybytek niczego sobie  
(w głębi biały budynek)


Wreszcie on -cmentarz muzułmański
Śmierć dla muzułmanów nie jest wydarzeniem tragicznym ani karą lecz zwykłą koniecznością powstałą z woli Allacha, pana życia ludzkiego.Ciało zmarłego nie wkłada się do trumny, lecz owija w tkaninę i składa do grobu ziemnego.
Ostatnio, ze wględów sanitarnych ten zwyczaj zanika.Groby są pozbawione ozdób oprócz cienkiej kamiennej płyty z wyrytym imieniem i nazwiskiem zmarłego.Bardzo często pomija się daty urodzenia i śmierci.Czasami opisane są okoliczności zgomu. Podobnie jak i u chrześcijan , prócz grobów ziemnych , muzułmanie murują pomniki, stawiają bliskom mauzolea.Wszystkie groby powinny być skierowane w stronę Mekki.Pomniki mają często formę obelisku, jednego u węzgłowia, drugiego w nogach .Spotkać można zawiązaną białą chusteczkę .Groby mężczyzn łatwo rozpoznać po kamiennych turbanach zdobiących stele, natomiast groby kobiet pozbawione są tych ozdób.Zmarli jak widać poniżej, chowani są bardzo gęsto, nie potrafiliśmy rozróżnić , gdzie kończy się jeden grób a zaczyna drugi.



.



































Niedaleko Platani znajduje się też cmentarz żydowski stanowiący nieliczny dowód bytności diaspory żydowskiej na Kos. W 1944 wszyscy Żydzi zostali deportowani do obozów zagłady i zgładzeni.



Dziś jak widać ,"wzięło " nas na kościoły, meczet, cmentarze...Skoro 
pora wczesna, ostatni dzień jazdy skuterem po wyspie, obieramy kierunek na  Tigaki. Żołądek  jednak  upomnina się o swoje , główka moja "lata" na skuterze we wszystkie strony, gdzie by tu coś zjeść i 3 km od Tigaki, skromny napis "Ampeli" , strzałka w boczną drogę i naszym oczom  ukazuje się najbardziej klimatyczna  taverna ,jaką widziałam na wszystkich wyspach.

Taverna Ampeli !!!
Koniecznie musicie tam być i zakosztować wspaniałej kuchni.Dla tej taverny warto wrócić na wyspę.
klik w trójkącik 


8 komentarzy:

  1. Dziękuję za super fotograficzną wycieczkę :-)
    Aż mi się cieplej zrobiło :)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również ciepło w sercu, że wątek jest odwiedzany.Ula dziękuję za odwiedziny, może mnie to zmotywuje do kontynuowania wędrówki po wyspie :)Serdecxzności dla Ciebie.

      Usuń
  2. Magia na każdym kroku... No, może poza tym wucetem :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mad, wucet dla starszych pań niezbędny w każdej wsi :) Serdeczności dla Ciebie.

      Usuń
  3. Uwielbiam Grecję, uwielbiam Chorwację, jestem zakochany w starych, zapuszczonych cmentarzykach. Przynoszą zawsze jakiś ogromny spokój, wyciszenie,chwilę refleksji, coś co gdzie indziej jest nieosiągalne. Dziękuję za tę wspaniałą przygodę jaką dał mi ten artykuł. Zbyszek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zbyszku, bardzo mnie to cieszy , że zajrzałeś na ten blog.Dziękuję za miły komentarz

      Usuń
  4. Grecja ma swój niepowtarzalny urok, na razie zaniosło mnie na Riwierę Olimpijską i na Rodos. Lubię Grecję i mam nadzieję, że jeszcze tam wrócę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Beata, wrócisz, ja zostałam zarażona Grecją, a komkretnie wyspami.Myślę , że skoro odważyłam się w ub.roku spędzić tam prawie dwa wiosenne miesiące, w uroczej wsi Peroulades, wtapiając się w życie wioski, to kto wie, może zamieszkam tam na stałe? Muszę się jednak pospieszyć , bo już za chilę , już za momencik skończę 64 lata :(

      Usuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię w temacie publikowanego postu.. Możesz to zrobić jako osoba zalogowana lub wybierając z rozwijanej listy opcję ANONIMOWY