filmy

O mnie

Moje zdjęcie
Życie jest cudowną drogą,której piękna nie może przysłonić nawet największa klęska.Cudowność tej drogi wynika z tego,że krzyżuje się ona z innymi. Innymi drogami innych ludzi.Dlatego najpiękniejsze są te skrzyżowania...Jestem psychologiem ,stypendystką ZUS-u , ale nadal aktywną zawodowo.Kocham podróże,podczas których najbardziej fascynują mnie inni ludzie. Moja muzyczna fascynacja od zawsze -Ewa Demarczyk, Cesaria Evora, bez nich byłabym innym człowiekiem. Fotografuję kapliczki, gdziekolwiek jestem...święci, tradycja, splatana z przyrodą , to też moje widzenie świata. Nie martwię się czasem, albowiem - jak pisała Agnieszka Osiecka - młodość może nas jeszcze dopaść, jak katar kataryniarzy a mnie dopadła w dobrym momencie, dlatego wciąż mi się wydaje ,że jeszcze wszystko przede mną...

niedziela, 18 marca 2012

Proskynitária-czyli przydrożne kapliczki w Grecji

KOPIA ROBOCZA, JESTEM W TRAKCIE PISANIA POSTU :)


Zapraszam ponownie do Grecji.Tym razem tematem będą kapliczki, moja fascynacja nimi, zaczęła się właśnie tu, na wyspach.Charakterystycznym elementem greckiego krajobrazu
są właśnie kapliczki przydrożne czyli proskynitária.
Stawiane są w miejscach, gdzie wydarzało się coś szczególnie ważnego,
czasami upamiętniają miejsce tragicznego wypadku.W większości kapliczki spełniają funkcję naszych przydrożnych krzyży.
Są żałobne i dziękczynne – wyróżnia ich kolorystyka i wystrój zewnętrzny.
W środku trzy wizerunki: Chrystusa, ofiary/uratowanego i jego patrona;
lampka oliwna i butelka z oliwą.Gdy zgaśnie lampka obowiązek dolania i podpaleniama każdy przechodzący a nie tylko rodzina czy znajomi.I w większości ludzie to czynią.

wyspa Kos
Częściej jednak stawiane są jako wyraz dziękczynienia dla określonego świętego za łaski,którymi święty obdarzył stawiającego lub jego rodzinę.
Może to być miejsce, gdzie cudem uniknęło się wypadku lub spotkało kogoś ważnego,kto wpłynął na dalsze losy naszego życia. Intencja należy do stawiającego kapliczkę.



W kapliczkach stoi zazwyczaj ikona lub figurka świętego oraz lampka oliwna i zapałki.
wyspa Pserimos
Oprócz kapliczek przydrożnych są również kapliczki podskalne...
tak jak ta wciśnięta w szczelinę skalną pod ogromnym nawisem na wyspie Pserimos

Wnętrza kapliczek wciąż wywołują u mnie zachwyt a ich zapach dosłownie rzuca mnie na kolana.Doznaję niesamowitego uczucia , jakbym była w zupełnie odrealnionym,wolnym od trosk tego świata miejscu.Mistyka. Mojej , wtedy niespełna 7-letniej wnuczce,Poli, z którą przemierzałam "na piechotę" półwysep Atos, zaglądając do każdejnapotkanej przy drodze kapliczce, udzielił się mój "bzik" i bez oporu , a nawet z pewną dozą:)nieśmiałości, zapalała w intencji bliższej , dalszej i zupełnie odległej części naszej rodziny, te cudowne cieniuchne świeczuszki w każdej z napotkanych kapliczek.
wszystkie zdjęcia zrobione w skromnej kapliczce w miejscowości Ouranoupolis (Atos)
















wyspa Zakhyntos-z okna samochodu

Kreta

Kreta -z Rethymnonu do Heraklionu
Gotową kapliczkę można kupić w składach z elementami małej architektury …
stoją obok kominków do grillowania ogrodowego.
Rozmiary kapliczek
Wygląd i rozmiary kapliczek są bardzo różne, od małych i skromnych,
w których mieści się jedynie wizerunek świętego po duże i bogate,
przypominające małe katedry, do których można swobodnie wejść.


Wyspa Kos-P.Pyli

w drodze do Zia (Kos)
kapliczka tzw"domkowa"

i jej wnętrze





3 komentarze:

  1. Kapliczki stanowią nieodłączna część krajobrazu i kultury danego terenu. Te jakże inne od naszych urzekają swoją malowniczością. Ładnie wtapiają się w pejzaż. Bardzo przyjemny dla oczu post.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Zebrałaś tu niesamowitą kolekcję greckich kapliczek. Każda jest niepowtarzalna i jest cząstką kultury.

    OdpowiedzUsuń
  3. Grecja w ogóle jest pełna takich niepozornych miejsc. Ile razy wybierałam to miejsce na wakacje, to za każdym razem utwierdzałam się, że jest to miejsce magiczne. Po pierwsze - niesamowici ludzie, po drugie - cudowna kuchnia i po trzecie - właśnie wiele jest tam takich niepozornych miejsc, które zaskakują pięknym widokiem, albo niewielką kapliczką. Bardzo klimatyczny kraj krótko mówiąc :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię w temacie publikowanego postu.. Możesz to zrobić jako osoba zalogowana lub wybierając z rozwijanej listy opcję ANONIMOWY