filmy

O mnie

Moje zdjęcie
Życie jest cudowną drogą,której piękna nie może przysłonić nawet największa klęska.Cudowność tej drogi wynika z tego,że krzyżuje się ona z innymi. Innymi drogami innych ludzi.Dlatego najpiękniejsze są te skrzyżowania...Jestem psychologiem ,stypendystką ZUS-u , ale nadal aktywną zawodowo.Kocham podróże,podczas których najbardziej fascynują mnie inni ludzie. Moja muzyczna fascynacja od zawsze -Ewa Demarczyk, Cesaria Evora, bez nich byłabym innym człowiekiem. Fotografuję kapliczki, gdziekolwiek jestem...święci, tradycja, splatana z przyrodą , to też moje widzenie świata. Nie martwię się czasem, albowiem - jak pisała Agnieszka Osiecka - młodość może nas jeszcze dopaść, jak katar kataryniarzy a mnie dopadła w dobrym momencie, dlatego wciąż mi się wydaje ,że jeszcze wszystko przede mną...

niedziela, 18 sierpnia 2024

Ornontowice -kapliczki i przydrożne krzyże



teren starego cmentarza 

 1907- powstanie drewnianego krzyża na starym cmentarzu
tuż obok cmentarza odchodzi w zapomnienie świadectwo dawnych czasów...


 1907 - powstanie kamiennego krzyża na nowym cmentarzu;


 kamienna Boża Męka z tzw Grupą pod Krzyżem .Na cokole widnieje inskrypcja 
"Już wiszę na krzyży i do Ojca wołam,
już za grzechy człowieka umieram,
wejrzyj na mnie o grzeszny człowiecze,
jako mi z ran moich i boku krew ciecze"
krzyż wykonano w 1907 r. w pracowni kamieniarskiej K.Pokornego w Katowicach.Fundatorami byli Karol i Anna Zajusz


Służebniczki NMP, na prośbę proboszcza ks. Piegzy, osiedliły się w Ornontowicach 4 grudnia 1917. Przybyły tutaj z Poręby, niedaleko Góry św. Anny. Początkowo siostry mieszkały w domu należącym do Piotra Kampy.Właściwy konwent na ziemi należącej do Klausa Hegenscheidta, właściciela miejscowości został zbudowany w 1922 roku.Więcej wiadomości tu :
Służebniczki NMP w Ornontowicach
Przydrożny krzyż skrzyżowanie ulic Leśnej z Zamkową 


Parafia pw. Michała Archanioła-kapliczka i wyrzeźbiona w węglu figura św.Barbary, patronki górników.4 grudnia 1998 r. podarował ją parafii Zarząd KWK "Budryk"S.A. oraz NSZZ "Solidarność".



 ulica Leśna .Krzyż z 1867 r.




skrzyżowanie ul.Zwycięstwa i ul.Cicha
krzyż z 1919 r.
z boku napis 
w.Heilmann
Tarnowitz




krzyż kamienny z pasją, ul. Zwycięstwa 119
 Boża Męka z tzw.Grupą pod Krzyżem obejmującą Matkę Boską Bolesną, Marię Magdalenę i św.Jana.
Jest to przykład rzadkiego w regionie rozwiniętego przedstawienia Bożej Męki.
Rzeźbę wykonał w 1879 r.mistrz kamieniarski Franciszek Botor z Orzesza.
Ufundowała ją rodzina Nieradzik


Kapliczki śląskie  świadczą  o polskości ich fundatorów, bo prawie wszystkie inskrypcje są w języku polskim.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga. Będzie mi miło przeczytać Twoją opinię w temacie publikowanego postu.. Możesz to zrobić jako osoba zalogowana lub wybierając z rozwijanej listy opcję ANONIMOWY